Instagram


Facebook

TECO 2030 lanserer hydrogen tankbåtkonsept med partnere, Hy-Ekotank


2022-06-21

Forslag til konseptet Hy-Ekotank. Ettermontering av brenselceller med komprimert eller flytende hydrogenlagring på eksisterende Ektank fartøy. Løsningen vil eliminere utslipp i havn og redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas.
Bild: TECO 2030 ASA
Forslag til konseptet Hy-Ekotank. Ettermontering av brenselceller med komprimert eller flytende hydrogenlagring på eksisterende Ektank fartøy. Løsningen vil eliminere utslipp i havn og redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas.

TECO 2030 lanserer hydrogendrevet tankbåtkonsept, Hy-Ekotank, sammen med partnere Ektank AB, Shell Shipping and Maritime, og DNV.

Den hydrogendrevne tankbåten vil kutte alle utslipp i forbindelse med havneaktivitet, og opptil 100 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas. Dette banebrytende konseptet kan bli et tidlig og innovativt bidrag i dette maritime skipsfartssegmentet og bidra til utviklingen av å nå de ambisiøse klimamålene forpliktet av EU. Som en del av den europeiske grønne avtalen har EU forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, og et bindende mål om å oppnå klimanøytralitet innen 2050. Under "Fit for 55-pakken" utvikler EU for tiden sitt klima, energi og transportrelatert lovgivning for å tilpasse gjeldende lover med 2030- og 2050-ambisjonene.

Det er derfor et stort og stadig økende behov for teknologisk innovasjon innen nullutslippsløsninger utviklet for sjøfart, spesielt for ettermontering av eksisterende skip. Å bytte fra tradisjonelle petroleumsbaserte marinedrivstoff til nullutslipps alternativer som hydrogen kan drastisk redusere shippings klimapåvirkning.

– Vi er glade for å bidra med våre høykvalitets og energieffektive fartøyer til utviklingen av nullutslippsteknologier for å møte miljøkrav og forskrifter. Vi er glade for hvor passende fartøyene våre passer inn i konseptet Hy-Ekotank som er perfekt på linje med selskapets miljøstrategi, sier Jörgen Johnsson, administrerende direktør i Ektank AB.

– Vi jobber med kundene våre, og på tvers av sektorer for å akselerere overgangen til Netto Null Utslipp. Vi skal bidra til en NettoNull verden, der samfunnet slutter å øke den totale mengden klimagassutslipp i atmosfæren. Det er derfor vi har satt et mål om å bli en energibedrift med netto nullutslipp innen 2050. Vi samarbeider med kunder, bedrifter og andre for å håndtere utslipp. Dette banebrytende brenselcellekonseptet vil redusere karbonutslipp i den maritime sektoren. Vi vil fortsette å drive innovasjon for å gi den rene energien kundene våre trenger, sier Stephen Brown, teknologisjef, Shell Shipping og Maritime.

– Vi er ydmyke og stolte over å jobbe med Hy-Ekotank konseptet med Ektank, Shell og DNV, siden vi anser disse partnerne som en perfekt match. Med en lasteeier, reder, klassifiseringsselskap og en brenselcelleleverandør vil vi vise verden hva hydrogen er i stand til å gjøre for den maritime shippingindustrien. Husk at alt handler om å eliminere utslipp og øke verdiskapende aktiviteter, sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030.


Kilde: TECO 2030 ASA

Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa

Elteco

Batcofra

ekebergsa

Ramirent

HBM
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Sverige


Spørsmål:
info(at)unicamedia.se
Annonse:
annons(at)unicamedia.se