Instagram


Facebook

770 hester gjennom skogen


2022-10-11

Bild: Daniel Hovdahl

På tunet til Magnus Roheim står en ett år gammel, knall gul, Scania 770 R tømmerbil. Den går omtrent sju desiliter til en liter billigere enn 730-forgjengeren fra 2018. Magnus kjører for Langkås Transport i idylliske Midt-Telemark.

Området, for dem som ikke er så kjent på Østlandet, strekker seg fra Oslofjorden i Vestfold til Hardangervidda, med sine omfattende skogsområder over berg, daler og fjell. I det kuperte terrenget kjører Magnus og hans to kollegaer fullastet med tømmer. Hver dag, hele året.

Magnus er fjerde generasjon lastebilsjåfør, og har kjørt for Langkås Transport i ti år. Interessen for tungtransport og tømmerkjøring kom tidlig.
– Jeg har vokst opp med tømmerbil på tunet. Min far og bestefar kjørte tømmer, og jeg fikk tidlig leke med krana. Faren min eier og driver et sagbruk enda. Interessen var der alltid, og etterhvert fikk jeg være med på kjøring. Da det dukket opp en jobb her, så ringte jeg Birger Langkås for å høre om det var interesse, og det var det.

Sjefen, Birger Langkås, er andre generasjon tømmerbilsjåfør. Firmaet med de signaturgule bilene kjører tømmer for AT Skog.


En vanlig dag på jobb
Dagens oppdrag går fra tunet til Magnus i Øvre Bø, opp til et hogstfelt i Flatdal og videre over Bolkesjø til Moelven i Numedal. En fire-fem timers rundtur. Ofte blir det to turer før dagen er over, og da blir det kanskje en overnatting i bilen.
– Det kan bli litt for lang kjøring på en dag. I hytta har jeg alt; seng, kaffetrakter, kjøleskap og TV, sier Magnus.

Gjennom det trange og krevende terrenget manøvrerer Magnus den motivlakkerte bilen og hengeren. Utstyret blir godt tatt vare på. Det kjøres over humpete veier, smale bruer med overhengende skog og nok av ting å skrape både hytte og de lakkerte sideskjørtene på. Likevel er bilen strøken. Her er alt man skulle ønske, med lys på bakveggen og TV i taket. Skoene blir stående på stigtrinnet siden interiøret er lokalt trukket opp i skinn. Utvendig ekstrautstyr inkluderer ekstralys, takbøyle, kufanger, markeringslys og mange fine detaljer. Detaljer du kanskje ikke forventer å se på en tømmerbil som kjører i skogen.

– Birger er fornøyd. Vi får stort sett frie tøyler, og jeg har fått bygge bilen som jeg ønsker å ha den.


7-10 desiliter besparelse
– Jeg kjørte en 2018 730 next gen i tre og et halvt år før jeg fikk denne. Dieselforbruket har falt med rundt syv til ti desiliter på mila med mye av kjøringen vi har. Det er vi fornøyd med, forteller Magnus.

Det er ikke bare drivstoffeffektiviteten og en sterkmotor som har gjort arbeidshverdagen bedre. Han nevner også den elektriske servostyringen:

– 730-en hadde ikke elektrisk styring. Jeg ble veldig fort fornøyd med den nye, da den er enkel å manøvrere med og uten last, forteller han. I kombinasjon med den elektrisk servoen har han valgfri avlastning på tandemakselen.

– Jeg har bare fått prøvd det litt, men har trua på at det vil fungere i visse settinger.

Spesielt på vinterstid er det viktig å ha så mye krefter som mulig for å komme seg opp bratte skogsveier med tung last med minst mulig girskifte.
– Jeg setter veldig pris på de hestene jeg har til rådighet. Bilen har vært helt utrolig å komme frem me. Med 770 hk så drar den veldig bra fra start med turbotrykk hele veien.

Avslutningsvis konkluderer Magnus med litt ros- ”Kan si det slik at, som tømmerbilsjåfør har jeg det som plomma i egget i Langkås Transport. Det må være lov å skryte litt.”


Kilde: Norsk Scania AS

Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa

Elteco

Batcofra

ekebergsa

Ramirent

HBM
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Sverige


Spørsmål:
info(at)unicamedia.se
Annonse:
annons(at)unicamedia.se