Instagram


Facebook

Nå skal togene i Portugal spare strøm med norsk teknologi


2022-06-22

Den norske strømsparingsteknologien gjør togselskapene i stand til å forstå bruken av energi slik at de kan redusere både forbruket og kostnadene. Systemet utvikles og driftes av Bane NOR.
Bild: Hilde Lillejord, Bane NOR
Den norske strømsparingsteknologien gjør togselskapene i stand til å forstå bruken av energi slik at de kan redusere både forbruket og kostnadene. Systemet utvikles og driftes av Bane NOR.

Flere land har tatt i bruk norsk teknologi som sparer klimaet og samfunnet for store utgifter. Nå gjør Portugal det samme. Hvis hele Europa fulgte etter, kan det spares strøm som tilsvaret forbruket til 35 millioner husstander.

Transport står for en tredjedel av klimautslippene i Norge. Av dette er jernbanens andel kun 0,3 prosent. Det betyr at tog bruker minst energi per passasjer – av alle transportformer. Samtidig jobber Bane NOR med å gjøre jernbanen enda mer klimavennlig og bærekraftig.

Ett viktig bidrag er Erex, et strømsparingssystem som kan kutte opptil 30 prosent av togenes strømforbruk.

– Takket være dette systemet bruker togene 75 prosent av energien de gjorde tidligere. Det gir lavere strømregning til togselskapene og sparer miljøet for unødvendig energibruk. En skikkelig vinn-vinn-situasjon, Dyre Martin Gulbrandsen, leder for energihandel i Bane NOR


Felles dugnad for å spare strøm
Systemet utvikles og driftes av Bane NOR i Oslo, som også er i førersetet for opplæring av våre europeiske naboer.

– Vi synes samarbeid og kunnskapsdeling er veldig viktig, og deler teknologien med alle land som ønsker å bli partnere. Vi har derfor satset på et stort dugnadssamarbeid der vi lærer av hverandre og deler på kostnadene. Vi er veldig glade for at Portugal nå blir med i samarbeidet, forteller Gulbrandsen.

Totalt er ni nasjoner gått inn som medlemmer og brukere av teknologien: Belgia, Danmark, Finland, Luxembourg, Nederland, Spania, Sveits, Sverige og Norge. Nå skal Portugal bli testpartner, som er et første skritt mot fullt partnerskap i samarbeidet. I testfasen skal Portugal lære seg systemet og høste erfaring fra de andre medlemslandene.


Økonomisk kjøring av togene
Den klimavennlige gevinsten oppstår ved å måle og overvåke togenes energibruk. Takket være data som kommer fra Erex, kan togselskapene analysere hvor og når de lager og bruker mest strøm, og hvordan lokførerne bør styre togene for å bruke minst mulig.

– Moderne tog fungerer på samme måte som en elbil. Toget produserer strøm ved bremsing og bruker strøm når vi trenger energi for å komme oss opp i fart, forklarer Gulbrandsen.


Teknologi gjør jernbanen mer bærekraftig
Strømsparingen skjer derfor både under bremsing og ved at lokførere tilpasser kjørestilen for å bruke mindre strøm.

– Vi ser at enkelte lokførere sparer opp til 30 prosent av forbruket. Denne strømmen mates tilbake til strømnettet via kontaktledningen, og kan selges videre til andre tog eller strømabonnenter som deg og meg. Tidligere gikk mye av denne energien tapt som varme i bremsene, forklarer Gulbrandsen.

Han mener det er viktig med bærekraftig satsing, for å stadig øke jernbanens miljøfortrinn.
– Det betyr mye for klimaet og for at jernbanen skal bli enda mer konkurransedyktig, sier Dyre Martin Gulbrandsen.


Kilde: Bane NOR

Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa

Elteco

Batcofra

ekebergsa

Ramirent

HBM

Renta
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Sverige


Spørsmål:
info(at)unicamedia.se
Annonse:
annons(at)unicamedia.se