Sporveien ferdig med årets skinnesliping
I løpet av sommerukene har Sporveien slipt over 27 000 meter med skinner. Arbeidet forlenger levetiden på infrastrukturen til trikken og T-banen i Oslo, og bidrar også noen steder til redusert støy.
Skinnene slipes ved at en stor maskin kjører over sporene og sliper ned ujevnheter.
– Skinneslipingen er et viktig vedlikehold som Sporveien gjør for å opprettholde en god kvalitet på infrastrukturen. På den måten forlenger vi levetiden til skinnene og sikrer at kollektivtrafikktilbudet med trikk og T-bane fungerer best mulig. Sliping av trikk- og T-baneskinner reduserer slitasje og har mange steder også en gunstig effekt på støynivået til trikken og T-banen, sier Thor Georg Sælid, som er påtroppende konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien.
Over hele byen nattestid
Til sammen er det slipt over 7 000 meter trikkeskinner og 20 000 meter T-baneskinner den siste tiden.
Her har Sporveien nylig slipt skinner:
Trikkeskinner:
• Disen
• Grefsen
• Storo
• Torshov
• Grünerløkka
• Oslo sentrum
• Bislett
• Adamstuen
• Majorstuen
T-baneskinner:
• Linje 1 til Frognerseteren.
• «Fellesstrekningen» fra Majorstuen til Helsfyr og deler av ringen
• Deler av linje 2 mot Østerås
• Deler av linje 5 mot Sognsvann
• Deler av linje 4 og 5 mot Vestli
• Deler av linje 3 mot Mortensrud
Sporveien har dialog med naboer
Arbeidet med skinneslipingen er blitt utført om natten når trikken og T-banen er ute av drift, for å unngå å påvirke kollektivtrafikktilbudet på dag- og kveldstid.
– Vi tilstreber å varsle så presist som mulig i områdene vi arbeider. For oss i Sporveien er det viktig å være en god nabo gjennom blant annet å ha god dialog med alle som er berørt av arbeidene; ikke minst naboer som bor i nærheten. På vegne av Sporveien vil vi takke alle naboer som har vært berørt av årets skinnesliping, sier Thor Georg Sælid i Sporveien.
Kilde: Sporveien
– Skinneslipingen er et viktig vedlikehold som Sporveien gjør for å opprettholde en god kvalitet på infrastrukturen. På den måten forlenger vi levetiden til skinnene og sikrer at kollektivtrafikktilbudet med trikk og T-bane fungerer best mulig. Sliping av trikk- og T-baneskinner reduserer slitasje og har mange steder også en gunstig effekt på støynivået til trikken og T-banen, sier Thor Georg Sælid, som er påtroppende konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien.
Over hele byen nattestid
Til sammen er det slipt over 7 000 meter trikkeskinner og 20 000 meter T-baneskinner den siste tiden.
Her har Sporveien nylig slipt skinner:
Trikkeskinner:
• Disen
• Grefsen
• Storo
• Torshov
• Grünerløkka
• Oslo sentrum
• Bislett
• Adamstuen
• Majorstuen
T-baneskinner:
• Linje 1 til Frognerseteren.
• «Fellesstrekningen» fra Majorstuen til Helsfyr og deler av ringen
• Deler av linje 2 mot Østerås
• Deler av linje 5 mot Sognsvann
• Deler av linje 4 og 5 mot Vestli
• Deler av linje 3 mot Mortensrud
Sporveien har dialog med naboer
Arbeidet med skinneslipingen er blitt utført om natten når trikken og T-banen er ute av drift, for å unngå å påvirke kollektivtrafikktilbudet på dag- og kveldstid.
– Vi tilstreber å varsle så presist som mulig i områdene vi arbeider. For oss i Sporveien er det viktig å være en god nabo gjennom blant annet å ha god dialog med alle som er berørt av arbeidene; ikke minst naboer som bor i nærheten. På vegne av Sporveien vil vi takke alle naboer som har vært berørt av årets skinnesliping, sier Thor Georg Sælid i Sporveien.
Kilde: Sporveien