EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge


2025-01-06

Bild:Yrkestrafikkforbundet

EU-parlamentet har vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.


Et kontroversielt forslag

Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om dette regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.

Forbundsleder Jim KlungnesYTFs forbundsleder Jim Klungnes

YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy. Forbundsleder Jim Klungnes peker på at lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner:
– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, påpeker Klungnes.

Sjåførmangelen krever langsiktige løsninger

YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:

YTF oppfordrer til å opprettholde dagens aldersgrense

YTF oversendte nylig brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hvor de anbefaler at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring. Forbundet forventer at sikkerhet og kvalitet fortsatt står i sentrum for norsk transportpolitikk.

– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.


Kilde: Yrkestrafikkforbundet