Framtidige investeringer i kollektivtrafikken


2023-11-15

Bild:Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Oslopakke 3 skal reforhandles til våren og i den forbindelse har Oslo kommune og Viken fylkeskommune (Akershus etter 1.1.2024) bedt Ruter om å vurdere hvilke behov det er for investeringer i kollektiv infrastruktur og materiell fram mot 2040. Sporveien har deltatt i arbeidet.

Utredningen er et underlag for prioriteringer som Ruters eiere skal gjøre i forhandlingene i Oslopakke 3. Utredningen vil også brukes i arbeid med oppfølging av Byvekstavtalen og i innspill til Nasjonal Transportplan 2025-36.

Utredningen bygger videre på arbeidet som ble gjort som del av arbeidet med KVU Oslo-navet i 2016 og Ruters mobilitetsstrategi fra januar 2023. Ruter og Sporveien legger vekt på å sikre tilstrekkelig med midler til å ta vare på dagens infrastruktur, at det etableres forutsigbare og stabile rammer til drift for å utnytte de infrastrukturinvesteringer som er gjort, og at investeringer i ny infrastruktur og materiell gir muligheter til å gjennomføre nyttige forbedringer i kollektivtilbudet.

Frem til åpningen av Fornebubanen i 2029 anbefaler Ruter, med støtte fra Sporveien, å oppgradere Majorstuen stasjon og kjøpe flere vogner.

Etter at Fornebubanen er åpnet, foreslås det at Holmenkollbanen vendes på Majorstuen i en periode. Ved å gjøre dette, kan man doble antall avganger på Kolsåsbanen og kjøre kun lange tog på Lambertseterbanen. Dette er blant banene hvor kundene opplever lange ståtider og trengsel i dag. Samtidig kan antall avganger på Holmenkollbanen økes fra 4 til 6 avganger i timen.

- Byrådets ambisjon er at det skal bli enda enklere og mer attraktivt å velge trikk, buss og bane. Det er viktig for at flere skal kunne la bilen stå og for å redusere støy, kø og forurensing i byen. Vi skal gjennomføre noen store investeringer i årene som kommer, og jeg er glad for at vi nå har fått et solid faglig grunnlag som skal hjelpe oss når vi skal planlegge fremtidens kollektivtilbud, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

- Oslo, Akershus og staten har i mange tiår samarbeidet om å utvikle et kollektivnett som gjør at vi i dag klarer å løse de tyngste transportstrømmene kollektivt. Store prosjekter er blitt til virkelighet gjennom samarbeidet i Oslopakkene, der kollektivtiltakene har fått stadig høyere prioritet. Ruter har nå gitt sine innspill på behov og prioriteringer for å kunne løse utfordringene fram mot 2040. Vi vil nå sette oss grundig inn i rapporten før vi setter i gang arbeidet med å utforme et reforhandlet forslag til Oslopakke 3 avtale, sier Anette Solli (H), fylkesrådsleder i Akershus fylkeskommune.

Noen hovedtrekk fra rapporten:

Basert på det en vet pr. i dag, vil det være behov for ytterligere kapasitetsøkende tiltak i T-banesystemet rundt 2040. Ruters vurdering er fremdeles at en ny T-banetunnel gjennom sentrum best svarer ut det fremtidige behovet, men er åpne for at det kan komme endringer i løpet av planleggingsperioden. Det er derfor viktig å jobbe systematisk med å ta inn ny informasjon, og å oppdatere kunnskapsgrunnlaget frem til en eventuell investeringsbeslutning.


Källa: Ruter AS