Instagram


Facebook

Ingen minstelønn for varebilsjåfører


2022-12-05

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Bild: Per Christian Lind
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.
Bild: NTB/Thomas Brun
YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.

- Det er dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen, men allikevel skal det fortsatt være lovlig å betale luselønn, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Yrkestrafikkforbundet og YS krevde allmenngjort minstelønn for varebilsjåfører. Nå har tariffnemda vendt tommelen ned for kravet.

– Det er dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen, men allikevel skal det fortsatt være lovlig å betale luselønn. Vi anerkjenner at bransjen er komplisert, og at det er nødvendig med flere virkemidler og økte ressurser til kontroll, men det er ikke et gyldig argument for å utsette implementering av det eneste virkemiddelet som gjør sosial dumping i bransjen ulovlig, uttaler Klungnes.


Omfattende sosial dumping
Gjentatte ganger er det dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen. I motsetning til lastebilbransjen finnes det ikke noen nedre grense for hvor lite man kan betale en varebilsjåfør. Dette har ført til at sjåfører presses til å jobbe ulovlig lange dager for en svært lav timelønn.

Av de som kjører godstransport, er det kun lastebilsjåfører som har krav på allmenngjort minstelønn. De som kjører varebil er holdt utenfor allmenngjøringen. Jim Klungnes mener at det er tungtveiende argumenter for at også de som kjører varebil må omfattes.


Krevde minstelønn
Yrkestrafikkforbundet krevde sammen med YS allmenngjort minstelønn for denne bransjen. Hadde kravet gått igjennom ville det blitt ulovlig å underbetale sjåførene.

Tariffnemnda har lagt stor vekt på Arbeidstilsynets uttalelse i saken. Det Arbeidstilsynet sier er at de ønsker innføring av andre regler før det kommer minstelønn. De sier også at de ikke har ressursene de trenger for å gjennomføre kontroller.


Utnytter svake grupper
YS-leder Hans-Erik Skjæggerud er uenig i nemdas avgjørelse.

– Varebilsegmentet har et omfattende innslag av sosial dumping. Her må svake grupper i samfunnet arbeide lange dager for uanstendig lav lønn. Sosial dumping undergraver også konkurranse- og arbeidsforhold for store deler av det seriøse arbeidslivet. Ved å presse ned lønn og arbeidstid utkonkurrerer de norske bedrifter som behandler sine ansatte anstendig, fastslår Skjæggerud.


Krever mer til Arbeidstilsynet
Jim Klungnes mener regjeringen nå må komme på banen.

– Det er åpenbart at Arbeidstilsynet ikke har ressursene til å rydde opp i bransjen. De 25 millionene regjeringen har satt av til arbeid mot sosial dumping er ikke på langt nær nok. Regjeringen har varslet en storrengjøring i transportsektoren, da må de også legge penger på bordet. Vi krever også kjøre- og hviletider slik som lastebilsjåførene har, og krav til fartsskriver i bilene, avslutter Klungnes.


Kilde: Yrkestrafikkforbundet

Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa

Elteco

Batcofra

ekebergsa

Ramirent

HBM
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Sverige


Spørsmål:
info(at)unicamedia.se
Annonse:
annons(at)unicamedia.se